یزدفردا "خبرنگاربهداشت و درمان:رئیس هیات پزشکی ورزشی استان یزد گفت: کنترل وزن و جلوگيري از افزايش بيش از حد وزن، افزايش تونوسيته عضلاني، کشش و تحمل عضلاني از فواید انجام ورزش در دوران باردری است.


دکتر حمیدرضا فلاح نژاد  اظهار کرد: بيشتر زنان داوطلبانه در سه ماهه سوم بارداري فعاليتهاي ورزشي خود را به علت خستگي، تهوع، تغيير در ظاهر بدن و فشار لگني متوقف مي کنند.

وی در خصوص فوايد ورزش در دوران بارداري گفت: کنترل وزن و جلوگيري از افزايش بيش از حد وزن، افزايش تونوسيته عضلاني، کشش و تحمل عضلاني، افزايش حس کنترل، افزايش انرژي، کاهش تهوع، خستگي، پشت درد، بهبود خواب، بهبود ظاهر و وضعيت و حفظ تناسب اندام، افزايش تمايل به ادامه ورزش بعد از زايمان از مهمترین فواید ورزش در این دوران است.

وی ضمن اشاره به انجام ورزش بارداري در حاملگي هاي کم خطرتوصیه کرد: افراد سعی کند ورزش منظم (حداقل سه بار در هفته) و ترجيحاً در جلسات پي در پي انجام دهند و از طرفی، ورزشهايي که متحمل وزن نيستند کمترين خطر را دارند و به راحتي در حاملگي مي توان ادامه يابد انجام گردد.

وی توقف تمرينات ورزشي به هنگام خستگي، اجتناب از انجام تمرينات ورزشي در وضعيت خوابيده به پشت بعد از سه ماهه اول بارداري، اجتناب از فعاليتهايي که خطر بالقوه تروما به شکم دارند و همچنين مانور والسواي طولاني مدت را از دیگر توصیه های عنوان کرد که هنگام ورزش دراین دوران بایست رعایت گردد.

وی با تاکید بر اطمينان از دريافت رژيم عذايي کافي توسط زنان بارداردر این دوران افزود: این افراد باید از از دريافت مايعات فراوان (يک پيمانه قبل از ورزش و يک فنجان مايع هر 20 دقيقه در طول ورزش) اطمینان حاصل کند.

دکتر فلاح نژاد ادامه داد: خانمهايي که قبل از بارداري ورزش مي کردند با ورزش دوران حاملگي خطر سقط افزايش نمي يابد بنابراین توصيه مي شود اگر براي اولين بار در حاملگي ورزش شروع مي شود به آرامي و بدون خسته کردن ورزش ادامه يابد.

وی توصيه کرد: توجه به احساس خود، توجه به کوتاه شدن تنفس و خستگي در این دوران اهمیت بسزایی دارد زيرا اين علائم نشان دهنده اين است که بدن نمي تواند اکسيژن مورد نيازش را دریافت نمايد.

رئیس هیات پزشکی ورزشی استان یزد در ادامه در خصوص موارد منع مطلق انجام تمرينات ورزشي در حاملگي تصریح کرد: PIH-1 (مسمويت حاملگي)، PROM(پارگي زودرس كيسه آب)، زايمان زودرس در حاملگي فعلي يا سابقه آن، سرويکس نارسا يا سرکلاژ سرويکس، خونريزي سه ماهه دوم و سوم بارداري جفت سر راهي بعد از هفته 26 بارداري، تاخير رشد داخل رحمي، مبتلابودن به بيماري قلبي و ريوي، حاملگي دوقلويي (چون در معرض خطر زايمان زودرس مي باشد) از موارد منع ورزش در دوران باردری است.

دکتر فلاح نژاد در ادامه ضمن اشاره به علائم هشدار دهنده جهت توقف فعاليتهاي ورزشي در بارداري یادآور شد:خونريزي واژينال، نشت مايع آمنيوتيک، زايمان زودرس، تشنج، سردرد،درد قفسه سينه، ضعف عضلاني، تنگي نفس قبل از انجام ورزش، درد و يا ورم ساق پا و کاهش حرکات جنين از جمله علائم و نشانه های هشدار دهنده در حین ورزش در دوران باردای است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا